Zondag gingen we met Doortje naar de voorstelling 'Dik Trom' in het
theater. Opa had Doortje al voorbereid met zijn herinneringen over Dik. Het
jochie wat achterstevoren zit en de staart van een ezel omhoog
trekkend, omdat hij denkt dan sneller te gaan, een race rijdt. Altijd mooi
vermaak het theater. Netjes in de kleertjes, koffie met wat lekkers, op zulke
dagen zie je snoepgoed in de foyer wat er anders nooit is, zo krijg je kinderen
er wel naar toe! Kleurtjes en kleurplaten staan klaar in de foyer
want de schouwburg is helemaal voor kinderen dan. Dat zijn dus
heel sjieke uitstapjes, geen recessie voor ons dankzij
opa. Nu had ik alleen niet gezien dat deze voorstelling een
musical was. En ik vind musicals stom. Het kunstje; decortje draaien, saai
liedje, snel liedje met een heel lange uithaal. Elk mooi verhaal wordt
verplat in een musical. Van mij hoeft het niet. En dan was er nog een slap
verhaal op de koop toe. Dik Trom wilde zijn blinde, mishandelde vriendinnetje
(letterlijk aan de ketting gelegd door een valse moeder) helpen door haar
operatie te betalen waardoor ze weer zou kunnen zien. Wat een idee! Ik had
heel andere herinneringen aan Dik. Een erg ondeugend te veel etend
jongetje. Hoewel Dik op toneel wel een dik-maak-pak droeg kwam eten niet
in het verhaal voor en ondeugend was hij al helemaal niet. Eerder
een mini nep volwassene, een iebel jongetje, onzeker over het feit dat
vriendinnetje hem niet mooi/leuk/aardig zou vinden als ze weer kon zien. Zo was
Dik vroeger heus niet hoor!!!!
Gelukkig was Doortje wél snel helemaal in het verhaal. Af en toe kroop ze op
schoot als het haar te gortig werd. 'Ik vind die moeder niet zo'n lieve vrouw'
fluisterde ze toen de moeder van het vriendinnetje ook nog eens losse handjes
bleek te hebben. Elke keer als de papegaai aan het woord was hield
Doortje haar handen voor haar oren, zo schetterde hij. Het gebruik van
enkele maar multi functionele decorstukken was wel inventief. Aan iedere
kant anders beschilderd. Winkel wordt huis, huis wordt gevel, gevel wordt trap,
trap wordt torenkamer, torenkamer wordt circus en ga zo maar door. De olifant
in het verhaal was een iglovormig rek met olifantentent er over, een losse kop
apart bediend door een in het grijs geklede man en een slurf apart bediend door
een in het grijs geklede dame. De bewegingen zagen er
wel waarheidsgetrouw uit en Doortje vond die olifant ook echt heel groot.
Zulke creatieve grappen kan ik ook wel waarderen. Het was de laatste
voorstelling van dit seizoen. We hadden ijverig zegeltjes gespaard na elke
kindervoorstelling en nu konden we het volle kaartje inleveren. Doortje hield er
een schouwburgkinderbutton aan over, een glaasje ranja en.......een uitnodiging
voor een rondleiding door het hele theater. Daar wachten we nu vol
belangstelling op want toen Doortje kleiner was vroeg ze al eens waar die
spelers heen gingen toen ze tussen de coulissen verdwenen. Volgend jaar kunnen
we weer wat boeken zegt opa, joepie!
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten